۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه

زنانی که زیر مقنعه کلاهداری نموده اند

آخرین کتابی که همزمان با روزهای پایانی سال 89 به پایان بردم چنین عنوان پرطمطراقی داشت . در این کتاب  منصوره اتحادیه ( نظام مافی ) به روایت زندگی ملک تاج خانم نجم السلطنه ( مادر دکتر محمد مصدق ) پرداخته است . 
آن روزها که دانشجو بودم و جوان ، تحقیق پیرامون زندگی و سرگذشت زنان ایران زمین دغدغه بزرگ ذهن من بود ، آن روزها ( که تنها چند سال از آن می گذرد ) ، کمتر کتابی پیرامون تاریخ و زندگی زنان در دسترس بود . اطلاعات آن چند کتاب نیز خالی از اشکال و ایرادات اساسی نبودند . نیکبختانه اینک میان قفسه های کتابفروشی که قدم می زنم ، عنوان کتاب ها مرا شاد می کنند . 
منصوره اتحادیه در مقدمه ی این کتاب به دشواری ها یا به عبارت دیگر به ناممکن هایی که در تاریخ نگاری زنان بزرگ ایرانی وجود دارد به درستی اشاره می کند . چالش عمیقی که در این وادی ایجاد مشکل می کند ، گره  ناگسستنی ای است که فعالیت ها ، مبارزات ، آزادی خواهی ها و بزرگ منشی های زنان سرزمین ما  در روایت های تاریخی با مردان نزدیک آنان خورده اند . انیس الدوله به عنوان همسر دردانه ناصرالدین شاه شناخته می شود و نه از بابت کاردانی و تیزبینی او .
به هر روی  زندگینامه نجم السلطنه را می توان به عنوان نخستین گام * از مجموعه ای که منصوره اتحادیه در نگارش زندگانی زنان بنام و تاثیرگذار در تاریخ کشورمان پیش روی دارد ، پذیرفت . ( ایشان در پی چاپ کتابی درباره زندگانی ملک جهان خانم مهدعلیا ( همسر ناصرالدین شاه )- ملکزاده عزت الدوله ( همسر امیرکبیر) - تاج الملوک ( دختر امیرکبیر) - عزت الملوک ( همسر فرمانفرما ) به عنوان چهارزن شاخص دوره قاجار هستند )


* در جای جای  این بررسی تاریخی نقص منبع به چشم می آید چنانچه در بسیاری از موقعیت ها نگارنده برای بیان برخورد نجم السلطنه در برابر موقعیت های مختلف اجتماعی و تاریخی به حدس و گمان روی آورده . این روش از وزن یک تاریخ نگاری دقیق می کاهد ولیکن اگر کمبود منابع را در این زمینه پیش چشم آوریم متوجه خواهیم شد که وی ناچار از بهره بردن از نظراتی است که بیشترین احتمال برای آن وجود دارد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر